4 februarie 2011

Legături globale...

Daaaa... Un articol care chiar mi-a plăcut şi din care citez:
Am găsit Legătura, pot să mor liniştit. Am cercetat ore în şir evoluţia consumului principalelor produse alimentare şi le-am comparat după criteriul politic, naţional şi internaţional. Ştiu, puţini s-ar fi gândit că exită o legătura în toate. Datele le am de la INSSE, dar interpretarea fină îmi aparţine. Pe scurt: Guvernarea lui Năstase a adus scăderea consumului de ouă (în medie lunară, pe persoană) şi ulei, dar a mărit consumul de pâine. Tăriceanu a adus creşterea consumului de băuturi alcoolice, dar a ţinut sub control consumul de carne. Cu ce a inovat Băsescu? O să vă miraţi la început, dar istoria îl va reţine ca fiind cel în care consumul de orez a crescut (nesustenabil, părerea mea). Intraţi dacă aveţi curaj, să priviţi în faţă GRAFICELE.

Să luăm alcoolul. În 2001, imediat după ieşirea de la Guvernare a lui Isărescu (care a reuşit să înfrâneze consumul bahic al românilor), vine Năstase la putere. Imediat după ce Bush ajunge la putere (20 ianuarie), românii încep să se pună pe băut. Nu s-au oprit nici azi, dacă e să mă întrebaţi pe mine. În iunie 2001 (când Blair câştigă alegerile în Marea Britanie), pofta de băut a românilor ia o pauză, după care imediat după atentatele din septembrie, tonul revine. Observaţi vă rog în graficul din stânga (dacă staţi cu faţa la calculator. Dacă staţi cu spatele, undeva în dreapta) cum pensionarii încep să bea tot mai vârtos. Apar germenii revoltei subtile care îi va scoate cândva în stradă. Akerlof şi Stiglitz iau Nobelul în economie, dar parcă nimic nu-i poate opri pe pensionari din băut. Totuşi, consumul lor e mai mic în volum decât al salariaţilor, distruşi că pe Marte s-au descoperit nişte microbi mai ai dracului decât cei de pe Pământ.
Să trecem acum la lucruri mai generale. Consumul în general. Priviţi evoluţia consumului de cartofi. Nu, nu vi se pare: chiar scade!!! 2001 şi 2002 sunt anii consumului nesustenabil de barabule, iar excesul de consum a fost ulterior corectat de mai toate Guvernele. Dacă lucrurile continuă aşa, după calculele mele în anul 2400 o să ajungem la o creştere zero a consumului. Ştiu, e trist, dar trebuie să ne împăcăm cu acest gând.
O să mă întrebaţi de ce suntem pe acest trend? Vă pot da un hint (nu am voie să spun mai mult).
În 2002 s-a introdus moneda euro. În mod curios, consumul de lapte nu a fost marcat substanţial de introducerea euro, dar găsim (o să vedeţi mai jos) că în materie de pâine (consum mediu lunar în zona rurală) ruptura se vede clar.
În aprilie 2002, când eutanasia a fost legalizată în Olanda, salariaţii români consumatori de carne căpiaseră: şi-au mărit consumul de zici că înnebuniseră brusc. (click pe graficul din stânga). Defalcat, vă pot spune că nebunia a fost demarată pe sectorul cărnii de vită, dar nici cu consumul de pui nu mi-e ruşine. Băsescu are însă un merit pe care trebuie să i-l recunosc: a reuşit să plafoneze consumul de carne al pensionarilor (medii lunare/capiţă), dar lucrurile i-au scăpat de sub control în privinţa lucrătorilor independenţi (cei cu PFA-urile).
Încă nu mi-e clar un lucru: creşterea nesustenabila (repet, pentru cine are urechi de auzit şi dinţi de ronţăit carne) a consumului de carne la şomeri din 2000-2004 se datorează lui Năstase sau naufragiului feribotului senegalez „Joola”, în largul coastelor Gambiei (sept 2002)?
....


Isarescu ne-a lăsat în 2001 cu un consum normal de pahare de lapte, iar noi necredincioşii, ce-am făcut cu el?
În noiembrie 2006, (data importantă, gândiţi-vă că exact atunci Africa de Sud devine a cincea națiune care legalizează căsătoria între persoane de același sex) se rupe echilibrul consumului de brânză în gospodăriile ţărăneşti. Şi cel de ouă, dar nu vreau să insist…
Să nu uităm de un alt amanunt, al cărui efect îl resimţim şi astăzi (părerea mea): în februarie 2006, pentru prima dată în Europa, un animal domestic a fost găsit infectat cu virusul H5N1. Cadavrul pisicii a fost descoperit în insula germană Ruegen din Marea Baltică. Asta ca sa răspund dinainte întrebărilor celor curioşi să afle de ce şi cum ne-am trezit ocoliţi de Schengen.
Multe nu mai am de spus. Pentru cei care mai au totuşi dubii (nu au cum fi mulţi, dar mă simt obligat şi faţă de aceştia), mai ataşez una bucată grafic, care le va revela Cauza tuturor lucrurilor. Consumul de băuturi, defalcat pe categoria VIN. Credeţi că Guvernatorul s-a apucat din senin de produs vin? Hahaha, ce naivi sunteţi! De ce nu creşte curmale de casă? Sau cai de ras (feminin, „rasă”)?
Pentru că el a ştiut ce se va întâmpla, că de aia e Guvernator!
Datele din grafic nu am să le comentez, din bun simt şi respect. Doar atât vă mai spun: uitaţi-vă la cine a condus Romania în 2004-2008 când gospodăriile (aşa sunt denumite de INS, aşa le denumesc şi eu) parcă au dat în „boala dacului” (se ştie că dacii erau bolnavi de beutură). Adrian Năstase va spune ceva? Cine a reuşit să înscrie consumul de vin pe o traiectorie sustenabilă? Băsescu cumva? Aud….?
În 2007, dacă e să dăm Cezarului ce-i al cezarului, mai trebuie spus că în 27 ianuarie, Novak Đoković îl învinge pe francezul Jo-Wilfried Tsonga în finala turneul de tenis Australian Open cu scorul de 4-6, 6-4, 6-3, 7-6. şi că la numai două zile, un asteroid botezat TU24 a trecut la o distanță foarte mică de Terra, aproape 500.000 de km.
(P.S. Acest post este totusi, un pamflet. Mă bizui pe simţul umorului cititorilor mei. Datele sunt însă absolut corecte şi reale).

Postări asemănătoare pe categorii



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu