18 noiembrie 2010

Raport de mediu - Roşia Montană

Concluziile acestui raport (cât de clare par a fi? cât de fraieri putem fi consideraţi?)
Raportul de Mediu pentru proiectul planului urbanistic zonal “Modificare Plan Urbanistic Zonal pentru zona de dezvoltare industrială S.C. ROŞIA MONTANĂ GOLD
CORPORATION S.A.” a fost elaborat în conformitate cu cerinţele HG nr. 1076/08.07.2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe şi cu recomandările cuprinse în Manualul pentru aplicarea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe elaborat de Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor, împreună cu Agenţia Naţională de Protecţia Mediului.
Conform cerinţelor HG nr. 1076/08.07.200 (sic!), pentru procesul de evaluare de mediu pentru planul urbanistic zonal menţionat au fost formate un Comitet special constituit şi un Grup de lucru.
Grupul de lucru – format din reprezentanţi ai titularul planului, reprezentanţi cu
capacitate de expertiză tehnică din cadrul autorităţilor/instituţiilor organizaţiilor implicate în Comitetul special constituit, experţi din cadrul societăţilor de consultanţă atestate, implicate în efectuarea evaluării de mediu pentru plan – a participat la elaborarea Raportului de Mediu încă dintr-o etapă incipientă a procesului.
Concluziile cele mai importante care s-au evidenţiat în cursul procesului de evaluare de mediu şi de elaborare a Raportului de Mediu pentru planul urbanistic zonal “Modificare Plan Urbanistic Zonal pentru zona de dezvoltare industrială S.C. ROŞIA MONTANĂ GOLD CORPORATION S.A.” sunt următoarele:
• Planul urbanistic zonal supus evaluării de mediu are drept scop asigurarea cadrului legal de realizare a modificărilor aduse Proiectului minier Roşia Montană faţă de varianta avută în vedere în cadrul PUZ pentru zona de dezvoltare industrială S.C. ROŞIA MONTANĂ GOLD CORPORATION S.A, aprobat în anul 2002, precum şi
fundamentarea propunerilor Planului Urbanistic General al comunei Roşia Montană pentru unitatea teritorială I.D. care face parte din trupul T1, propusă prin PUG cu funcţiune dominantă industrie şi depozite, incluzând, de asemenea, Regulamentul de Urbanism aferent.
• Unităţile teritoriale care aparţin zonei şi funcţiunile acestora sunt: zonă industrială, zonă de depozite, zonă de căi de comunicaţie, zonă de echipare edilitară, zonă de protecţie, zonă de locuit.
• Planul urbanistic zonal analizat ia în considerare dezvoltarea activităţilor industriale pe termen lung, din cadrul Proiectului minier Roşia Montană, pentru toate etapele acestuia, preluând elementele din studiile de fundamentare elaborate după aprobarea PUG Roşia Montană (2002 – 2004).
• Planul reglementează amplasarea şi operarea obiectivelor industriale din cadrul Proiectului minier Roşia Montană pe o suprafaţă de 1650,88 ha, astfel: uzina de procesare, carierele de exploatare, sistemul iazului de decantare, depozitele de roci sterile, depozitul de minereu sărac şi depozitul de deşeuri inerte (deşeuri din construcţii şi din demolări), cariera de andezite Şulei şi cariera de gresii “La Pârâul Porcului”, depozitele de sol vegetal, barajul şi iazul de colectare ape acide Cetate, zona de depozitare explozibil, canalele de colectare/deviere a apei, organizarea de şantier, drumurile de exploatare şi de acces la uzina de procesare, pe teritoriul comunelor Roşia Montană şi Bucium şi a oraşelor Abrud şi Câmpeni.
• Planul urbanistic zonal analizat respectă prevederile Planului Urbanistic General al comunei Roşia Montană, obiectivele din componenţa acestuia propuse a fi realizate pe teritoriile administrative ale celorlalte localităţi fiind sau urmând a fi incluse în planurile urbanistice generale ale acestora.
• Planurile urbanistice zonale pentru Noua Roşia Montană (aprobat) şi pentru Centrul istoric Roşia Montană (în curs de definitivare) completează planul analizat, acestea având drept scop asigurarea cadrului legal pentru realizarea prevederilor proiectului minier cu privire la crearea unor condiţii moderne de locuit pentru populaţie şi la protejarea patrimoniului cultural şi natural al zonei Roşia Montană.
• Planul urbanistic zonal analizat nu este legat direct de alte planuri şi programe, dar prevederile proiectului minier ce face obiectul acestui plan răspund unor obiective stabilite de diferite strategii, planuri sau programe naţionale, regionale sau locale: Strategia industriei miniere pentru perioada 2004 – 2010, Planul de amenajare a teritoriului judeţului Alba, Planul de dezvoltare al Regiunii 7 Centru pentru perioada 2007 – 2013, Planul Regional de Acţiune pentru Mediu pentru Regiunea 7 Centru, Planul Local de Acţiune pentru judeţul Alba.
• Pentru zona avută în vedere de plan au fost stabiliţi(te) treisprezece factori/aspecte de mediu relevanţi(te) asupra cărora activităţile miniere pot determina diferite forme de impact. Aceştia/acestea sunt, în ordinea descrescătoare a importanţei, următorii/următoarele: populaţia, managementul deşeurilor, apa, aerul, zgomotul şi vibraţiile, biodiversitatea, flora şi fauna, patrimoniul cultural, arhitectonic şi arheologic, sănătatea umană, infrastructura rutieră/transporturile, peisajul, solul/utilizarea terenului, valorile materiale, factorii climatici.
• Evaluarea stării actuale a mediului din zona industrială avută în vedere de PUZ analizat, precum şi din vecinătăţi a pus în evidenţă o serie de probleme de mediu existente. Cele mai importante asemenea probleme sunt legate de populaţie (din punct de vedere al situaţiei socio-economice a comunităţii şi al sănătăţii populaţiei) şi de starea de degradare a mediului ca urmare a activităţilor miniere anterioare.

Postări asemănătoare pe categorii



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu